به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا



«‌دعای باران جاسک» ثبت ملی مي‌شود



خبريار امرداد-نگار پاكدل :

«عباس نوروزی»، معاون ميراث‌فرهنگی هرمزگان گفت: «آيين قبله دعای شهرستان جاسک به عنوان ميراث معنوی ثبت ملی می شود.‌»
به گزارش ميراث آريا و بنا به گفته‌ی عباس نوروزی، آيين قبله دعا  يا همان دعای باران، در شهرستان جاسک که خاوری ترين(:شرقی ترين) شهرستان استان هرمزگان است، برای درخواست بارش باران برگزار مي‌شود.
وی در تعريف اين آيين گفت: «هنگاميكه شهر با کم‌آبی و کاهش بارش‌های آسمانی روبه‌رو می شود يکی از معتمدين مردم به بيابان می رود و در راه، چند بار خود را به خاک می اندازد که در واقع اين كار، نمادی از نياز به آب و باران است.»
نوروزی در ادامه افزود: «سپس افراد شهر همگی  در بيابان نماز می خوانند و گاو يا گوسفندی را کنار ساحل قربانی می کنند.»
وی، درباره‌ی تفاوت دعای باران جاسک با ديگر جاها گفت: «مردم جاسک، دعا را در بيابان می خوانند و کنار ساحل قربانی می دهند.»
معاون ميراث فرهنگی هرمزگان، در پايان از مستند‌سازی اين آيين  خبر داد و گفت: «پرونده‌ی ثبت ملی آيين قبله‌ی دعا برای چهارمين جشنواره‌ی ثبت که آذرماه در خوزستان برگزار می شود، فرستاده شده‌است.»






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 28 آبان تا 4 آذر

 



گروه مردم :


شنبه 28 آبان:

  • بی کفایتی شاه سلطان حسین، شورش قندهار و سقوط اصفهان، «میرویس» بزرگ قندهاری ها که برای تظلم از جور و ستم عبدالله خان حکمران اعزامی دولت صفویان رنج سفر به اصفهان را بر خود هموار کرده بود ولی موفق به دیدار شاه سلطان حسین نشده بود 19 نوامبر سال 1699 (1078 هجری خورشیدی) با دست خالی به قندهار بازگشت و سران طوایف ناحیه را به باغ خود دعوت کرد و وجود ضعف در ارکان دولتی و رواج فساد اداری و چاپلوسی در دربار صفویان را برایشان بیان داشت و گفت که شاه در محاصره عده ای کوته نظر آزمند قراردارد و کسی نمی تواند، حتی برای تظلم به او دسترسی یابد و احکام انتصابات خرید و فروش می شود و دلسوز وجود ندارد. در این شرایط راه دیگری جز این که خودمان بپاخیزیم وجود ندارد، و بذر شورش در همان روز کاشته شد و ظرف دو سال از زمین سر بر آورد. پشتونها و بویژه قندهاریها تا آن زمان سابقه نافرمانی و ضدیت با دولت متبوع، ایران، را نداشتند.

یکشنبه 29 آبان:

  • اعلان جنگ ایران به روم شرقی در نوامبر 502، دولت وقت ایران بیستم نوامبر سال 502 میلادی (زمان پادشاهی قباد ساسانی) به دولت روم شرقی (قسطنطنیه) اعلان جنگ داد. این اعلان جنگ پس از سه اخطار پی در پی به دولت روم که این دولت در رعایت تعهداتی که به موجب پیمان صلح سال 442 (منعقد شده میان یزدگرد دوم و تئودور) سپرده بود تعلل کرده است صادر شده بود. در اخطاریه های کتبی سه گانه، دولت روم متهم شده بود که تعمدا در صدد اجرای چند بند از پیمان بر نیامده و تاکید شده بود که ادامه تعلل رومی ها، پیش از آن تحمل پذیر نخواهد بود.

دوشنبه 30 آبان:

  • سالروز آغاز جنبش سوسیالیستی «مزدک» متفکر بزرگ ایرانی، 21 نوامبر سال 488 میلادی، درست 1360 سال پیش از انتشار «مانیفست کمونیست» از سوی کارل مارکس و انگلس، مزدک عقاید اقتصادی ــ اجتماعی (سوسیالیسم) خود را اعلام داشت و ترویج آن را آغاز کرد. مزدک پسر بامداد که یک روحانی زرتشتی در شهر استخر فارس (شیراز) بود مدعی شد که این عقاید تفسیر درست آموزشهای زرتشت است که هدفی جز نیکبختی بشر نداشته و زمانی این نیکبختی تحقق خواهد یافت که برابری انسانها تامین شود. از ابتدای سده 19 که عقاید مزدک مورد تحلیل و تفسیر اندیشمندان و مورخان بزرگ قرار گرفت «21 نوامبر» برای روشنفکران چپ، روزی گرامی بوده است.
  • سامانیان بر سر کار آمدند، زبان پارسی و فرهنگ ایرانی زنده شد، مورخان «21نوامبر سال874 میلادی» را روزی ذکر کرده اند که سامانیان بر سرکار آمدند و کمر همت به احیاء زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی و گسترش علوم و معارف بستند و در این راه لحظه ای از تلاش باز نایستادند. پایتخت سامانیان شهر بخارای خراسان بزرگتر و رودکی از شعرای بزرگ این دوران بود. برخی از مورخان سامانیان را از نسل بهرام مهران (چوبین) ژنرال معروف ایرانی که در «ری» زاده شده بود می دانند. در میان ایرانی تبارها، تاجیکها بیش از دیگران قدرشناس سامانیان هستند. دولت تاجیکستان پول ملی خود را «سامانی» نام نهاده است. 

سه‌شنبه 1 آذر:

  • در قرون وسطا، روزی که زلزله شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد، 22 نوامبر سال 1267میلادی (666 هجری قمری) یک زمین لرزه شدید شهر تاریخی نیشابور خراسان را ویران کرد و هزاران تن را مقتول و مجروح ساخت. این شهر سه سال بعد به هزینه دولت وقت تجدید بنا شد. نیشابور که در جهان به شهر "عمر خیام" معروف است در دوران ساسانیان به صورت شهری بزرگ درآمد و یک بار هم پایتخت ایران شد. این شهر در ردیف بلخ، بخارا، هرات، سمرقند و مرو یکی از شهرهای باستانی خراسان بزرگتر بشمار می رود و طاهر ذوالیمینین در همین شهر تجدید استقلال ایران را اعلام داشت که آغاز پایان حکومت عباسیان برایران بشمار آمده است.

چهارشنبه 2 آذر:

  • با فرار خسرو پرویز و در پی آن رویداد های دیگر مسیر تاریخ جهان یک بار دیگر تغییر کرد، خسرو پرویز هنوز بر جای پدر ننشسته بود که وارث دشواری های او و ضدیت ژنرال بهرام چوبین شد که با شاه متوفا درگیری پیدا کرده بود. خسرو پرویز که در تاریخ عمومی (جهان) به خسرو دوم معروف است چون یارای ایستادگی در برابر ژنرال بهرام (از مردم «ری»)را نداشت 23 نوامبر سال 589 میلادی به قسطنطنیه فرار کرد تا از موریس امپراتور روم شرقی کمک بخواهد. موریس که در انتظار چنین فرصتی بود یک سپاه کامل در اختیار خسرو دوم قرار داد و این سپاه با کمک هواداران داخلی خسرو، در جنگ سال 591 میلادی بهرام را شکست و به شمال خاوری ایران فراری دادند و خسرو دوم بر تخت نشست. 
  • شکست ایران در قادسیه و رد پیشنهاد انتقال پایتخت از تیسفون به شیراز ، 23 نوامبر 636 میلادی و چهار روز پس از شکست نظامی امپراتوری ایران در نبرد قادسیه (معرکة القادسیه) و عقب نشینی باقیمانده یگانها از پل عتیق و به مخاطره افتادن تیسفون (پایتخت)، جلسه بزرگان کشور برای چاره جویی در کاخ سلطنتی (ایوان مدائن ـ طاق کسرا) تشکیل شد. حاضران در جلسه پس از شنیدن گزارش جنگ پیشنهاد کردند که پایتخت به شهر استخر (شیراز) منتقل شود زیرا که عرب مهارت جنگ صحرایی دارد نه کوهستانی و رسیدن به استخر مستلزم عبور از کوهستان است.

پنجشنبه 3 آذر:

  • عصیان سراسری هواداران بابک خرمدین در سال 842 میلادی، هواداران «بابک خرم دین» و پیروان عقاید اجتماعی ـ اقتصادی او از دهه سوم نوامبر 842 میلادی (آذر ماه221 خورشیدی) درآذربایجان، اصفهان، فارس و کرمان بر ضد حکومت خلیفه عباسی دست به یک عصیان گسترده زدند که به نوشته مورخان، در بیدارکردن ایرانیان موثر واقع شد.

آدینه 4 آذر:

  • روزی که شهر بیشاپور ساخته شد، به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون 24 نوامبر سال 266 میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال 260 در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با 71 هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد.


برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 

 

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا


هنرجويان آموزش می بينند
راه‌اندازي توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتيان در يزد



خبرنگار امرداد- بهروز ساسانی :

توليدی پوشاک و دوخت سنتی زرتشتی، از سوی انجمن زرتشتيان يزد آغاز به كار می كند و هنرجويان برای آموزش دوخت اين پوشاكک آموزش خواهند ديد.

شركت كنندگان در اين كلاس‌ها، برای دوخت‌های صنعتی آموزش می بينند تا بتوانند دوخت‌های سنتی زرتشتی همچون كشتی، دولوگ، كلاه اوستا و... را آماده كنند.

پروين فرخانی، فرنشين انجمن زرتشتيان يزد، در اين باره گفت: «فرآورده‌های اين گروه توليدی در فروشگاهی كه در اشكوب پايينی بنياد پورچيستا در يزد برگزار می شود، به فروش خواهد رسيد.»

به گفته‌ی فرخانی، كسانی كه بخواهند در اين كلاس‌ها شركت كنند، می توانند از ساعت 8 تا 11 با شماره تلفن‌های 0351623774 و 03516240912 تماس بگيرند.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


بوي بد، گردشگران را از چغازنبيل فراری داد

بوی بد فضولات حيوانی و پساب نيشكر در گستره‌ی جهانی چغازنبيل

سورنا لطفی نيا :

گستره‌ي چغازنبيلگستره‌ی ميراث جهانی چغازنبيل راه خوبی برای گذر چارپايان و دام‌ها است. فضولات حيوانی در راه گردشگران و بوی بد پساب‌های نيشکر در اين فصل، شوندی(:سببی) ‌شده تا گردشگران از بازديد گستره‌ی جهانی چغازنبيل خودداری کنند. از سوی ديگر کارخانه‌های پيرامون چغازنبيل که البته فاصله بسياری تا اين اثر دارند، زمين‌های بسياری را زير کشت نيشکر دارند.
به گزارش ميراث خبر؛ چغازنبيل، نيايشگاه باستاني‌است که در روزگار ايلامی ها و نزديک به ١٢٥٠ پيش از ميلاد ساخته شده‌است. اين اثر تاريخی که در سال ١٩٧٩ در سياهه‌ی ميراث جهانی يونسکو ثبت شد ‌امروزه جای چريدن گوسفندان شده است و تنها ١٠ تن نيروی كارشناس و نگهبان دارد.
 
«بهنام اسکندری»، باستان‌شناس و راهنمای گردشگری چغازنبيل در‌باره‌ی بوی بد در اين گستره‌ی باستانی گفت: «امروزه بوی بدی چغازنبيل يا از تخمير زباله‌های نيشکر است، يا پسمانده‌ی زباله‌ای است که با آب درهم آميخته شده است.»
اثر جهانی چغازنبيل در مثلثی جای گرفته است که ٣ راس آن کارخانه‌های ميان‌آب، کارون و هفت‌تپه قرار دارند که اين کارخانه‌ها، زمين‌های گسترده‌ای را زير کشت نيشکر دارند. برداشت نيشکر از راه آتش زدن انجام می شود که اين به خودی خود يک آلاينده‌ی طبيعی به شمار می آيد که هم به چغازنبيل و هم به مردم آسيب می رساند.
روستاييان بر اين باورند كه، ٣ راه بيشتر برای گذر چارپايان ندارند. ٢ راه  پيرامون چغازنبيل است که به شوند دره‌های ژرف مرگ دام‌ها را در پی دارد. می ماند يک راه که  هموار و کوتاه است و آن هم گذر گوسفندان از ميانه‌ی چغازنبيل است.
به گفته‌ی روستاييان پيرامون چغازنبيل، حتا پايگاه ميراث‌فرهنگی بارها جلوی گذر دام‌ها را گرفته‌اند که گله‌‌های پی در پی در شورای حل اختلاف را دربر داشته است.




ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا


قایم باشک‌بازی انیشتین و نیوتن



گروه مردم :

روزی همه دانشمندان مردند و به بهشت رفتند. آنها تصمیم گرفتند تا قایم باشک‌بازی کنند. انیشتین نخستین کسی بود که باید چشم می‌گذاشت. او باید تا 100 می‌شمرد و سپس به جستجوی کسانی که قایم شده بودند می‌پرداخت.
همه پنهان شدند به جز نیوتن.
نیوتن تنها یک مربع کشید که درازای هر ضلع آن یک متر بود و درون آن ایستاد، درست روبروی انیشتین.
انیشتین شمرد 97, 98, 99 و 100
و چشمانش را که باز کرد دید نیوتن جلویش ایستاده است.
انیشتین فریاد زد: « نیوتن بیرون( سک سک). نیوتن بیرون( سک سک).»
نیوتن با خونسردی تکذیب کرد و گفت: «من بیرون نیستم.» او ادعا کرد که اصلاً من نیوتن نیستم !!!
همه‌ی دانشمندان از مخفی‌گاهشان بیرون آمدند تا ببینند او چگونه می‌خواهد ثابت کند که نیوتن نیست.
نیوتن گفت: «من در یک مربع به مساحت یک متر‌مربع ایستاده‌ام. یعنی نیوتن بر متر‌مربع و از آنجایی که نیوتن بر متر مربع مساوی «یک پاسکال» است در نتیجه من «پاسکال» هستم، پس پاسکال باید بیرون برود (پاسکال سک سک) !!!
 






تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:قایم باشک,نیوتن,انیشتن,پاسکال,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


«بهرام‌شاه» رفاه را در ايران گسترد



نگار پاكدل :

بهرام گور،(بهرام پنجم یا وهرام)، پانزدهمین شاهنشاه ایران از دودمان ساسانی‏، پسر و جانشین یزدگرد اول بوده است. پس از مرگ یزدگرد بزرگان ایران شاهزاده ای را به‌نام خسرو بر تخت نشاندند اما ”منذر بن نعمان“ امیر حیره، که سرپرست بهرام بود او را یاری کرد و نيرويی مجهز به ‌فرماندهی پسر خود «نعمان بن منذر» به‌سوی بهرام فرستاد، نعمان به سوی تیسفون راند و بزرگان وحشت كرده و با منذر و بهرام به گفت‌و‌گو پرداختند، در پايان، خسرو از تخت پادشاهی به زير كشيده شد و بهرام (از سال ۴۲۱ تا ۴۳۸ میلادی به مدت  ١٧ سال) بر تخت پادشاهی تكيه زد، مشهور است وی برای به‌‌دست آوردن تخت سلطنت، تاج شاهی را از میان دو شیر ربود.
وی پادشاهی نيک سيرت بود و برای مردم زمانش رفاه و خوشبختی را به ارمغان آورد، به نوشته‌ی رخدادنگاران ايرانی و عرب وی پادشاهی دادخواه و آبادگر و هوشمند بوده است، دل‌بستگی‌ بهرام شاه به شکار گورخر شوند(دليل) آن بود  که به وی فرنام بهرام گور بدهند.
بهرام هنگام نشيتن برتخت شاهی گفت: «اینک که بر تخت و آيین طهمورث و پدری نیاکان‌مان نشستم خدای بزرگ را ستایش می‌کنم و از او سپاسگزارم، من اکنون شما کارگزاران را به نیکی و خرد و دانش که یادگار زرتشت است راهنمایی می‌کنم ، من خواستار این جهان زود گذر،( سپنج ) نیستم و برای گذاشتن نام نیک از خود برای آیندگان کوشش خواهم کرد، اکنون می گويم، به مردم تهیدست و ناتوان زور نخواهم گفت و به یاری آنان خواهم شتافت، سپاه ایران را نیرومند خواهم کرد و پایبند خواهم بود تا دشمنان ایران را همواره از پای درآورم، تلاش خواهم کرد که جز راستی با مردم رفتار نکنم و اگر از سوی مردم اشتباه سر بزند آنان‌را می بخشم، اکنون شما را به دین اجدادی و کهن ایرانی می خوانم و هرگز از راه نیاکان خود برنخواهم گشت.»
داستان‌های بسیار در چابکی بهرام  در جنگ با اقوام شمالی و دولت بیزانس و شکارهای وی گفته‌اند، این رويدادها هم در ادبیات و هم در نقاشی ایران شهرت دارد.
وی نخست با اقوام وحشی شمالی جنگید و آنان را شکست داد در 421 ميلادی جنگی میان او و« تئودوسیوس» امپراتور روم در گرفت، فرماندهی سپاه ایران با «مهر‌نرسی» بود، وی تمامی ارمنستان را ضمیمه‌ی ایران كرد و به سبب آشتی نامه ای که در سال 422 ميلادی امضا شد ایرانیان در کشور خود به عیسویان آزادی دینی دادند و رومیان هم همین حق را به زردشتیان ساكن بیزانس دادند.
بهرام پس از پیروزی بر «هپتال‌ها» هدایای بسیاری را راهی «آتشکده‌ی شیز» کرد و مالیات سه سال مردم ایران را به آنان بخشود و 20 میلیون درهم از خزانه‌ی سلطنتی را میان مردم ایران تقسیم کرد، سپس فرمان داد در روز نخست هر ماه دادگاه‌هایی تشکیل شود و همه‌ی فرمانروایان و سرداران و بزرگان حکومتی در آنجا باشند و اگر کسی از مردم از آنان شکایتی دارد آن‌را به دادگاه تقدیم کند تا شاهنشاه  به آنان رسیدگی کند.
هیچ‌یک از شاهنشاهان ساسانی به‌جز اردشیربابکان و خسرو انوشیروان به مانند بهرام گور محبوب مردم نبوده‌‌اند وی نسبت به‌ همه خیرخواهی می‌کرد.
شاهنشاهی بهرام گور برای ایرانیان؛ آبادانی، ارتش نیرومند، مرزهای مستحکم، زمینهای آباد، کشاورزی پربرکت، مالیات‌های سبک و زندگی خوب همراه با شادی و خوش گذرانی برای ایرانیان پيشكش آورد.
به گفته‌ی فردوسی بزرگ که از زندگی نامه ساسانی ها ( خدای نامه ) برداشت کرده، شاهنشاهی بهرام هم‌زمان با پیدا کردن گنج‌های بسیاری از دل خاک شد، این گنج‌ها که به گنج‌های جمشید شاه نسبت داده شده است گمان می رود همان خزانه های سلطنتی کورش و داریوش بوده است كه به بهرام رسيد و کارگزاران وی آنها را از زیر خاک بیرون آوردند، به فرمان بهرام شاه مردم نیز باید در این ثروت ملی شريک باشند  و در اين زمان بهرام شاه می‌گوید:« من نیاز به گنج ندارم زیرا جوان و تندرست هستم و با کار و کوشش و نبرد با بیگانگان و متجاوزان به خاک ایران ثروت‌های زیادی کسب خواهم کرد، پس کسانی به این گنج‌ها نیاز دارند که فقیر هستند، کسانی که از کار افتاده و قادر به کار کردن نیستند، زنان بیوه و کودکان یتیم باید سهم داشته باشند، این یک منبع ملی است و همگان باید در آن شريك باشند.»
آمده که او در آخرین سال‌های سلطنت سخنرانی کرد و به بزرگان و کارگزاران حکومتی ایران هشدار داد، كه اگر از راه راست و نیکویی به مردم سرپيچي كنيد، آگاه باشيد که هم‌چون پدرم و حتا سخت‌تر از او با شما برخورد خواهم کرد به همین شوند(دليل) وی در یک توطئه كه از سوی  بزرگان دولتی ترتيب داده شده بود کشته شد.

يار‌ی نامه ها:
دايرة المعارف فارسی
فرهنگ فارسی معین
مسعودی( مروج الذهب )
تاریخ طبری






ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 




ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


مقبره کوروش هخامنشی


تخت جمشید





تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:تخت جمشید و آرامگاه کوروش از منظره هوایی,,
ارسال توسط سورنا

امروز 29 آبان ماه 

 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:فال روز 29 آبان,عطارد,کیوان,فاسد,مرد فاسد,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

برنج سبوس دار حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی است

برنج سبوس دار حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی است
برنج سبوس دار نسبت به برنج سفید مغذی تر است....

 

 

 به نوشته هلث نیوز، این برنج که نوعی کربوهیدرات پیچیده است حاوی ۱۵ نوع ماده مغذی از جمله ویتامین های B، نیاسین و پتاسیم است.

* سرشار از فیبر است و با کمک کردن به سیستم هاضمه باعث دفع ضایعات از بدن می شود.

* منبع عالی منگنز است. این ماده مغذی برای تقویت استخوان، عصب و میزان قند خون مفید است.

* سلنیم موجود در آن، از سلول های بدن محافظت و عملکرد تیروئید را منظم می کند.

* ترکیبی از سلنیم و فیبر در آن به بدن کمک می کند تا مانع از بروز سرطان روده بزرگ شود.

* برخی محققان معتقدند، برنج قهوه ای میزان کلسترول را کاهش می دهد.

* میزان فشار خون را کنترل می کند.

* ویتامین E در آن مانع از بروز ناراحتی های قلبی مادرزادی می شود.

* بررسی ها نشان می دهد، زنانی که از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای استفاده می کنند، در دوران یائسگی کمتر در معرض خطر ناراحتی قلبی قرار می گیرند.

* برای پوست مفید است.

 * سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

* رژیم غذایی حاوی غلات سبوس دار، میوه تازه و سبزی در کاهش وزن موثر است.

* مانع از بروز سردردهای میگرنی می شود.

* ماده غذایی مفیدی برای بیماران دیابت نوع ۲ محسوب می شود.

 

* در افرادی که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای مصرف می کنند خطر سکته ۳۰ درصد کاهش می یابد.

 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

از اردیبهشت سال ۸۸ صحبت‌هایی مبنی بر ساخت جزیره مصنوعی فروهر در اطراف شهر سیراف بوشهر و در خلیج همیشه فارس آغاز شده است. این پروژه بزرگ گردشگری برای نخستین بار است که در ایران اجرا می‌شود.
به گزارش تکناز طرح ساخت جزیره مصنوعی به شکل نماد فروهر در شاخاب پارس (خلیج فارس) درحال تکمیل بوده و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی این پروژه نیز دریافت شده است.
این جزیره با مساحتی بالغ بر ۶ میلیون و دویست هزار متر مربع در محدوده‌ای به ابعاد ۳ در ۵ کیلومتر، روبروی حاشیه بندر تاریخی سیراف در استان بوشهر ساخته خواهد شد.
این جزیره شامل منطقه مسکونی، هتل، دانشگاه، پارک انرژی خورشیدی، زمین ورزش، فرهنگسرای بزرگ ملل و گفتگوی تمدن ها، رصدخانه عمومی است. همچنین مجوزهای اولیه اجرای این پروژه نیز دریافت شده است.

ساخت جزیره مصنوعی فروهر در خلیج فارس + عکس

اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی که عضو تیم مدیریت این پروژه است ضمن اعلام این خبر افزود:«در آینده‌ای نزدیک طرح این پروژه که بیش از ۶۰ کارشناس در حال بررسی آن هستند، آماده می‌شود و طرح نهایی این جزیره در نشست‌هایی تخصصی برای آخرین بار بررسی خواهد شد تا شاهد اجرای یک پروژه کم نظیر باشیم».
این جزیره مصنوعی درکناره منطقه پارس جنوبی و در حاشیه بندر تاریخی سیراف ساخته خواهد شد.

براساس باور ایرانیان، فروهر یکی از اجزای وجود هر آدمی است که او را به سمت پیشرفت و راستی رهنمون خواهد کرد و هریک از قسمت‌های این نماد مفهومی دربردارد.
در نشست انجمن موبدان تهران با طراحان و مجریان ساخت جزیره مصنوعی فروهر در شاخاب پارس ، درمورد نگاره فروهر و مفاهیم آن گفتگو شد.

ساخت جزیره مصنوعی فروهر در خلیج فارس + عکس

اسفندیار اختیاری به مهندس فرصت، به عنوان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار طرح و همچنین طراحان همراه وی تاکید کرد که ساخت این جزیره یک پروژه معماری ساده نیست؛ زیرا هر گوشه‌ای از فرهنگ ایرانی و زرتشتی مفاهیم بالایی را در خود دارد. به ویژه نماد فروهر که هرکدام از بخش‌های این نگاره مفهوم و منظور دارد و بی‌حکمت نیست.
نماینده انجمن موبدان همچنین با اشاره به استفاده از نماد فروهر پیش از دوران هخامنشیان توسط ملل دیگر ادامه داد:« این نماد در ایران مهر ایرانی خورده است و با اندیشه و مفاهیم ارزشمندی همراه شده است».
همچنین وی با اشاره به معماری خانه‌های زرتشتیان، دقت درجهت سازه‌ها و نمادهای عددی رمزگونه را یادآور شد و مفاهیم اسطوره ای آنها را برای طراحان حاضر که دانشجویان معماری بودند، بازگو نمود.
سپس مهندس فرصت، در سخنانی بخشهای گوناگون جزیره فروهر را برای حاضرین توضیج داد و معماری را برگرفته از سه فلسفه دانست که یکی از آنها فلسفه سهروردی است.
نماینده ایرانیان زرتشتی نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب که می‌گویند ما افتخار می‌‌کنیم که از آغاز یکتاپرست بودیم، پرسش‌هایی را درباره این پروژه بزرگ گردشگری مطرح نمود.





ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:عضلات,زانو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

مردی کنار بیراهه ای ایستاده بود.

ابلیس را دید که با انواع طنابها به دوش درگذر است.

کنجکاو شد و پرسید: ای ابلیس ، این طنابها برای چیست؟

ابلی پاسخ داد: برای اسارت آدمیزاد.

طنابهای نازک برای افراد ضعیف النفس و سست ایمان ،

طناب های کلفت هم برای آنانی که دیر وسوسه می شوند...

سپس از کیسه ای طناب های پاره شده را بیرون ریخت و گفت : اینها را هم انسان های باایمان که راضی به رضای خدایند و اعتماد به نفس داشتند، پاره کرده اند و بند را نپذیرفتند.

مرد گفت طناب من کدام است ؟

ابلیس گفت : اگر کمکم کنی که این ریسمان های پاره را گره زنم،خطای تو را به حساب دیگران می گذارم

مرد پذیرفت .

ابلیس خنده کنان گفت : شگفتا ، با این ریسمان های پاره هم می شود انسان هایی چون تو را به بندگی گرفت...!

سخن روز : بازی زندگی بازی با بومرنگ است. افکار، اعمال و گفته‌های ما خیلی زود با دقت بسیار زیاد به خودمان برمی‌گردد. فلارنس اسکووال شین





تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:بومرنگ,ابلیس,ریسمان,فلارنس اسکووال شین,شین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


كانون ايران بزرگ برگزار مي‌كند:
كوروش بزرگ و مديريت فرهنگی در ايران باستان



خبريار امرداد- نگار پاكدل :

بزرگداشت كوروش بزرگ، با عنوان «مديريت فرهنگی در ايران باستان»، امروز ، ٢٦ آبان‌ماه، در «سرای محله‌ی خاقانی» برگزار مي‌شود.
اين نشست با سخنرانی يزدان صفايی و محمد تميزكار و هنرمندی گروه موسيقی «درد كشان» به سرپرستی «نريمان رهنمای حقيقی» و نيز شاهنامه‌خوانی «امير صادقی» برگزار خواهد شد.
اين نشست به كوشش؛ كانون ايران بزرگ با همياری موسسه‌ی انديشه‌ سبزان جوان و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، ساعت ١٥ تا ١٧، روز بيست و ششم آبان ماه برگزار خواهد شد. برای باشندگي در اين نشست می توانيد به «سرای محله‌ی خاقانی» به نشانی خيابان انقلاب، پس از ايستگاه مترو دروازه دولت، خيابان خاقانی، برويد.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

کارگاه پرنده‌شناسی در «زيست‌کره‌ی توران» برپا می‌شود



خبریار امرداد- صدیقه نوده فراهانی :

همزمان با دومين جشنواره‌ی گردشگری «سفر به زيستگاه زاغ بور» در گستره‌ی نمونه‌ی گردشگري «زيست‌کره‌ی توران» شاهرود، کارگاه پرنده‌شناسی برپا خواهد شد.
 به گزارش میراث آریا، «حميد يزدانی»، مدير‌کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان در این‌باره گفت: «اين جشنواره در 26 و 27 آبان‌ماه، براي دومين سال پياپی به مناسبت روز ملی پرنده‌نگری و با آرمان آشنايی گردشگران با توانمندی‌های گردشگری طبيعی از جمله پرنده‌نگری، در شهرستان شاهرود برپا می شود.»
گفتنی است 25 آبان‌ماه از سوی کميته‌ی ملی طبيعت‌گردی به عنوان روز ملی «پرنده‌نگری و استقبال از پرندگان مهاجر» نام‌گذاری شده است.
یزدانی با تاکيد بر اين که شهرستان شاهرود از توانمندی بالايی در زمينه‌ی برگزاری تورهای پرنده‌نگری برخوردار است، گفت: «برگزاری اين جشنواره‌ها در ماندگاری روستایی‌ها و کشاندن گردشگر نقش موثری دارد.»
وی با اشاره به اين که دوستداران براي شرکت در اين جشنواره می توانند به دفترهای خدمات گردشگری شاهرود بروند، افزود: «دیدن زاغ بور و ديگر انواع پرندگان، برپايی کارگاه پرنده‌شناسی و بازديد از روستای هدف گردشگری «قلعه‌بالا» و گستره‌ی نمونه‌ی گردشگری توران همراه با رصد آسمان شب کوير از جمله برنامه‌های جشنواره‌ی گردشگری سفر به زيستگاه زاغ بور است.»
گستره‌ی توران که در جنوب راه تهران – مشهد و در شمال‌خاوری(:شرقي) دشت کوير است، از 3 بخش پارک ملی، پناهگاه حيات‌وحش و گستره‌ی حفاظتی تشکيل شده و پس از پناهگاه حيات‌وحش «نايبندان»، دومين گستره‌ی بزرگ تحت حفاظت سازمان محيط‌زيست کشور است.
اين گستره از نظر پوشش گياهي از گوناگونی بالايی برخوردار بوده و در ميان گونه‌های جانوری آن برخی از نادرترين گونه‌ها مانند يوزپلنگ آسيايی، گورخر ايرانی و پرندگانی هم‌چون زاغ بور و هوبره ديده می شود.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


 بی باک: هنگامی که فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۱ میلادی زمام امور فرانسه را بر عهده گرفت،ازمصر تقاضا شد تا جسد مومیایی شده فرعون را برای برخی آزمایشها و تحقیقات از مصر به فرنسه منتقل کند.

جسد فرعون به مکانی با شرایط خاص در مرکز آثار فرانسه انتقال داده شد تا بزرگترین دانشمندان باستانشناس به همراه بهترین جراحان و کالبد شکافان فرانسه، آزمایشات خود را بر روی این جسد و کشف اسرار متعلق به آن شروع کنند.

رئیس این گروه تحقیق و ترمیم حسد یکی از بزرگترین دانشمندان فرانسه به نام پروفسور موریس بوکای بود، او بر خلاف سایرین که قصد ترمیم جسد داشتند، در صدد کشف راز و چگونگی مرگ این فرعون بود.

تحقیقات پروفسور بوکای همچنان ادامه داشت تا اینکه در ساعات پایانی شب نتایج نهایی ظاهر شد بقایای نمکی که پس از ساعت ها تحقیق بر جسد فرعون پیدا شد دال بر این بود که او در دریا غرق شده و مرده است و پس از بیرون آوردن جسد او از دریا برای نگهداری جسد، آن را مومیایی کرده اند. اما مسئله غریب و آنچه باعث تعجب بیش از حد پروفسور بوکای شده بود این مسئله بود که چگونه این جسد سالمتر از سایر اجساد، باقی مانده در حالی که این جسد از دریا بیرون کشیده شده است.

11504_863.jpg

شگفتی و سردرگمی پروفسور دوچندان شد وقتی دید نتیجه تحقیق کاملا مطابق با نظر مسلمانان در مورد غرق شدن فرعون است و از خود می پرسیدد که چگونه این امر ممکن است با توجه به اینکه این مومیایی در سال ۱۸۹۸ میلادی و تقریبا در حدود ۲۰۰ سال پیش کشف شده است،در حالی که قرآن مسلمانان پیش از ۱۴۰۰ سال پیدا شده است؟!

لذا پس از اتمام کار به کشورهای اسلامی سفر کرد و به تحقیق پرداخت تا سرانجام آیه ۹۲ سوره یونس را برایش خواندند.به این صورت بود که به دین مبین اسلام مشرف شد

منبع: (نشریه فرهنگی مادبه- دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم)





تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:بی باک,فرانسوا میتران,دال,,
ارسال توسط سورنا



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:ویراژ,دخمه,برج خاموشان,خیله,,
ارسال توسط سورنا

 

10 روستای ناشناخته ایران

 

آنجا اگر کمی سر کیسه را شکل کنید و یک جفت گیوه مرغوب هجیجی بخرید، کفش‌هایتان دیگر هرگز لنگه‌ به لنگه نمی‌شوند چون گیوه لنگه راست و چپ ندارد و یکی از اصلی‌ترین مکان‌های تولیدش، روستای هجیج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است....



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:مجمودرضا خاوری,کامیون 18 چرخ,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:کویر مرنجاب,قلاده,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

اندرزهای شکسپیر برای لذت از زندگی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 

William Shakespeare Said :

ویلیام شکسپیر گفت :


I always feel happy, you know why?

من همیشه خوشحالم، می دانید چرا؟


Because I don't expect anything from anyone

برای اینکه از هیچکس برای چیزی انتظاری ندارم


Expectations always hurt ...

انتظارات همیشه صدمه زننده هستند ...


Life is short ...

زندگی کوتاه است ...


So love your life ...

پس به زندگی ات عشق بورز ...


Be happy

خوشحال باش


And keep smiling

و لبخند بزن


Just Live for yourself and ..

فقط برای خودت زندگی کن و ...


Befor you speak ؛ Listen

پیش از اینکه صحبت کنی ؛ گوش کن


Befor you write ؛ Think

پیش از اینکه بنویسی ؛ فکر کن


Befor you spend ؛ Earn

پیش از اینکه خرج کنی ؛ درآمد داشته باش


Befor you pray ؛ Forgive

پیش از اینکه دعا کنی ؛ ببخش


Befor you hurt ؛ Feel

پیش از اینکه صدمه بزنی ؛ احساس کن


Befor you hate ؛ Love

پیش از تنفر ؛ عشق بورز


That's Life …

زندگی این است ...


Feel it, Live it & Enjoy it

احساسش کن، زندگی کن و لذت ببر





تاريخ : پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:اندرز,شکسپیر,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

http://image.royalfun.net/images/1u4wb10mpnafvgtcv4s8.jpg

1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر.


2. پیش از پاسخ دادن فکر کن.


3. هیچکس را تمسخر مکن.


4. نه به راست و نه به دروغ سوگند مخور.


5. خود برای خود، زن انتخاب کن.


6. به ضرر و دشمنی کسی راضی مشو.


7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما.


8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی.


9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش.


10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی.


11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی.


12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی.


13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی.


14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی.


15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی.


16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی.


17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی.


18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی.


19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی.


20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی.


21. روان خود را به خشم و کین آلوده مساز.


22. هرگز ترشرو و بدخو مباش.


23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند.


24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده.


25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین.


26. چالاک باش تا هوشیار باشی.


27. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی.


28. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری.


29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد.


30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند.





تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:مشک,دورو,چالاک,پند زرتشت,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


ترک ها بر ديواره‌ی تخت جمشيد و خطر فروپاشی



خبريار امرداد-نگار پاكدل :
ترک‌های فراوان و تازه بر بنای تخت جمشید، اين سازه‌ی برجسته‌ی ايرانی را در خطر ریزش و آسیب جدی قرار داده است.
به گزارش مهر، «محمد اسدپور»، فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت گفت: «با گذشت زمان شاهد افزوده شدن ترک‌هایی ميان سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های مجموعه‌‌ي جهانی تخت‌جمشید هستیم.»
وی ادامه داد: «هنگامی‌که از پلکان‌ها وارد تخت جمشید می‌شویم در دروازه ملل، ستون‌هایی هست که ترک‌هایی خورده‌اند و اين ترک ها تازه است.»
به گفته‌ی اسدپور سنگ‌ها به شوندهای(:دليل‌های) گوناگون؛ فرسایش و باران‌های اسیدی، شرایط آب و هوایی و گذشت زمان، فسیل شده و ترک‌هایی در آن‌ها پديد می‌آید، كه روزانه بر اين ترک ها افزوده می شود و به شوند(:دلیل) کنترل نشدن از سوی مسوولان و كارشناسان این ترک‌ها روز به روز بیشتر شده است.
«اسدپور»، درباره‌ي آسيب‌ها‌ گفت:« در دیواره‌های دروازه‌ي ناتمام، ترک‌هایي دیده می‌شود که آجرهای آن قابل ديدن است. همچنين در کاخ صدستون، نیز ترک‌های فراواني ديده مي‌شود، در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از تخت‌جمشيد داشته باشد به سادگی مي‌تواند این ترک‌ها را ببيند.»
 
 

اين مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي  يادآور شد: «در درگاه کاخ‌موزه، شکاف‌ها و ترک‌های گوناگونی در بخش خاوری(:شرقی) ديده می شود كه انحنای یک ستون را درپی داشته است. ترک‌های دیواره‌ی کاخ‌موزه به‌اندازه‌ای است که هنگاميكه از سمت چپ به کاخ‌موزه می رويم این ترک‌ها را به سادگی مي‌توان ديد.»
 
 

  وی در پايان گفت: «در مجموعه‌ی جهانی تخت‌جمشید، مدیریت بحران وجود ندارد، از همين روی به مسوولان امر پیشنهاد دادیم که درباره‌ی شوند(:دليل) این ترک‌ها، كاوش شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارايه دهند، چرا كه اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی رو به رو خواهیم بود. هر دم بر ترک‌های سنگ یا دیواره‌ها افزوده می‌شود كه اگر این ترک‌ها به‌گونه‌ی گسل و شکاف باشد و یکی از کاخ‌ها ويران شود دیگر نمی‌توان کاری انجام داد از این رو نياز است  كه کارشناسان راهکارهای اساسی را ارايه دهند.»






ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:رشید شهرت,خدایار,کانکس,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

یزدگرد سایتی برای نسل آینده پژوهشگران زرتشتی
نگین شهریاری فرد   
Image
تارنمای «پارسی خبر» از راه اندازی یک سایت انگلیسی زبان با نام «یزدگرد» خبر داده است که وب سایتی است با هدف گردآوری و انتشار تحقیقات و پژوهشهای علمی انجام شده بر روی زرتشتیان که توسط محققان زرتشتی در دانشگاه های مختلف در سراسر جهان صورت گرفته است.

پارسی خبر بهمن مرادیان، دان شفیلد، ساموئل تروپ و دینیار پتل را از دست اندرکاران این سایت معرفی می کند.

و در ادامه به یکی از نوشتارهایی که توسط دینیار پتل در این سایت قرار گرفته اشاره می کند، این نوشتار مربوط است به مقالات، جزوات، بروشورها و اخبار مربوط به دادابای نورورجی یکی از پارسیان سرشناس که خدمات زیادی را انجام داده است، در این مقاله به وجود 25000 نوشته در مورد نوروجی اشاره می شود که بسیاری از آنها به دلیل نگهداری نادرست دچار آسیب شده اند.

این تارنمای انگلیسی زبان را در
اینجا ببینید.






ارسال توسط سورنا

بنام خدا


  ٢١ آبان‌ماه سالروز ثبت «آتشكده‌ی آتشكوه» و «آتشكده‌ی نياسر» در سياهه‌ی آثار ملی ايران
به ياد آتشكده‌های خاموش



صديقه نوده فراهاني :

آتشكده‌ی آتشكوه
«آتشکده‌ی آتشکوه» یکی از مهم‌ترین و برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود که در ۵ کیلومتری راه نیمه‌‌ور به دلیجان و در نزدیکی روستای «آتشکوه» شهرستان محلات قرار دارد. تاريخ‌دان‌ها ديرينگي این ساختمان را به روزگار ساسانیان نسبت ‌مي‌دهند. البته اكنون از اين ساختمان چهارتاقی تنها ستون‌هايی برجا مانده و از سقف و ديواره‌های آن هيچ اثری نيست. چهارتاقی ساختمانی است كه بر چهارپایه‌ی استوار ساخته مي‌شده و گنبدی بر روی گوشواره‌ها و بر بالای این چهارپایه‌ای بزرگ قرار داشت که تاق‌نماهایی آنها را به یکدیگر پيوند مي‌داد. اين بنای چهار تاقی دربردارنده‌ي ستون‌های سنگی استوانه‌ای است که بر روی هم استوار شده‌اند. این ساختمان پيش از اين اتاق‌هایي سرپوشیده و جايي برای برافروختن آتش داشت.
به گفته‌ي «ابن‌فقیه همدانی» این ساختمان تا سده‌ي چهارم هجری برپا و سالم بوده ‌است. همچنین او این اثر را هم‌رديف با «ایوان کسری» و «پرستشگاه آناهیتا» در کنگاور دانسته ‌است.
«هوتوم شیندلر» و «آندره گدار» در دهه‌ي ۱۳۱۰ خورشیدی به واكاوي این ساختمان پرداخته‌اند. گدار ابتدا از اين ساختمان با عنوان آتشكده یاد می‌کند و نقشه‌ای از دیوار پيراموني و دهلیزهای احتمالی آن بر پايه‌ي تصوراتی که می‌کرده، مي‌كشد اما پس از آن با به‌دست آوردن دانستني‌هاي بيشتر، نقشه‌ي خود را رد می‌کند و از اين ساختمان به عنوان یک نشانه‌ي راه‌یابی یاد می‌کند.
از ويژگي‌هاي اين آتشكده‌ي خاموش مي‌توان به ریزه‌کاری‌های به‌کار رفته در بهره‌گیری از سنگ‌های پاستون‌ها و ستون‌ها اشاره كرد، به گونه‌اي كه هیچ‌گاه دوبند سنگ روی هم قرار نگرفته ‌است. در ساخت اين اثر از آجرهای چهارگوش با نمای سنگ استفاده شده و برای استواری بیشتر در درون دیوارها، تیرچه‌ي چوبی به‌کار رفته ‌است.
«آتشکده‌ي آتشکوه»، در ٢١ آبان‌ماه 1317 خورشيدي، به شماره‌ي 311 در سياهه‌ي آثار ملی ايران به ثبت رسیده است.

آتشكده‌ي نياسر
«آتشكده يا چهارتاقی نیاسر»، اثري تاريخي و ملي است كه در 35 کیلومتری شمال باختري كاشان، بر بلندي‌هاي شهر نیاسر و در کنار چشمه‌ی آبی به همین نام قرار دارد.
پژوهشگران هنگام ساخت اين ساختمان را واپسين سال‌هاي روزگار اشکانی و یا آغاز ساسانی می‌دانند. به باور «آندره گدار»، معمار و باستان‌شناس فرانسوي، اين آتشكده نخستين پرستشگاه و آتشکده‌ای است که در روزگار ساسانی، با آرمان گسترش دین و آیین زرتشتی، در نیاسر ساخته شده است.
 برای این ساختمان کاربری‌های گوناگونی مانند نشان راه‌یابی، ساختمان یادبود، آتشكده و گور بزرگان بيان شده است.
اين آتشكده دربردارنده‌ی اتاقی است كه به چهار تاقی دگرگون شده است. ساختمان اين آتشكده از سنگ با ملات گچ ساخته شده و بخش‌های پایینی آن از لاشه‌ی سنگ و بخش‌های بالایی و به ويژه تاق‌ها از سنگ‌هایی به شکل آجر تراشیده ساخته شده است.
آتشكده‌ی تاريخی نياسر كاشان در تاريخ ياد شده، با شماره‌ی ۳۱۶ در سياهه‌ی آثار ملی ايران ثبت شده است.






ارسال توسط سورنا

 

سنگ‌نبشته‌های باستانی؛ رازهای سر به مهر سنگی

نقش رستم
کهن ترین نقش‌هایی كه در نقش رستم كنده شده به نخستین پادشاهان هخامنشی از جمله كورش، كمبوجیه، داریوش و خشایارشاه تعلق دارد. الگوی معماری آنچه....


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:کرتیر,نقش رجب,نقش رستم,سنگ نبشته,الگو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا


گفت‌وگو با ماه‌بانو تاتا، بانوی فرهيخته‌ی زرتشتی در روزنامه «ايران»
گراميداشت مادر علم آمار با جايزه 500 ساله


خبرنگار امرداد :
روزنامه‌ی ايران، در گفت‌وگو  با ماه‌بانو تاتا، بانويی فرهيخته‌ی زرتشتی و مادر آمار ايران، زندگی پرفراز و نشيب وی را به تصوير كشيده‌است.در گفت‌وگويی كه در شماره‌ی ٤٩٣٤ روزنامه‌ی ايران، در ١٧ آبان‌ماه ٩٠ ، با تيتر «گراميداشت مادر علم آمار با جايزه 500 ساله» منتشر شده، آمده است: «از زمانی كه به ايران آمدم اين میهن ديرينه ام وطنم شد و تنها هر از چند گاهی برای ديدار خانواده به كشور هند سفر كرده ام. او می گويد آرامش را در كنار آب های دريا و كوه و طبيعت می يابد و موسيقی لازمه زندگی اوست. »
متن گفت‌و گوی كامل روزنامه‌ ايران با ماه‌بانو تاتا، مادر علم آمار ايران را در اينجا می توانيد بخوانيد.






ارسال توسط سورنا

 

جنگلی برای كویرنشینان!

استاج
شاید یكی از چیزهایی كه در روستا نسبت به سایر مناطق و بویژه شهرها از اصالت بیشتری برخوردار است، نحوه برگزاری مراسم عروسی است. عروسی در استاج به صورت سنتی با سرنا همراه است. به هنگام....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

کوچه باغ‌های خیال انگیز و کاخ سنگی ناصری/ سفری یک روزه به نگین البرز

شهرستانک
تقریبا تمام کسانی که مهمان این روستای منحصربه فرد شده اند به اتفاق می گویند سه چیز شهرستانک را از سایر روستاهای استان تهران و اطراف آن تمایز می‌دهد....
 


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

تصاویری از زیباترین کویر ایران!

کویر مرنجاب
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد، كویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود......


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:کویر ایران,کویر مرنجاب,آران و بیدگل,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

  «امرداد» برگزار می كند
جشنواره‌ای برای زنده‌ نگه‌داشتن ترانه‌های دری و زرتشتی

نام‌نويسی نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی آغاز شد
 
خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :

 

 

نخستين جشنواره‌ی پاسداری از فرهنگ و سنت‌های زرتشتی، با موضوع ترانه‌های زرتشتی ازسوی هفته‌نامه‌ی امرداد، برپا می شود.

اين جشنواره قرار است ٢٦ و ٢٧ آبان‌ماه و ٣ آذرماه، از ساعت ١٦ در تالار دبستان گيو برگزار شود و زرتشتیانی كه در زمينه‌ی خواندن ترانه‌های دری و فارسی ( با موضوع زرتشتی) توانايی يا علاقه داشته باشند، می توانند در آن شركت كرده و هنرنمايی كنند.

هر خواننده‌ی شركت‌كننده در اين برنامه می تواند حداكثر 6 ترانه را برگزيده و بخواند.

ترانه‌های برتر از سوی مردم داوری شده و به برترين‌ها پيشكش‌هايی داده خواهد شد.

نخستين جشنواره‌ي پاسداري از فرهنگ و سنت‌هاي زرتشتي، با موضوع سيروگ‌‌پزي، ١٦ آبان‌ماه در شاه‌ورهرام‌ايزد تهران برگزار شد كه در آن، شمار بسياري از همكيشان باشنده بودند.

همكيشان می توانند برای نام‌نويسی و آگاهی بيشتر تا ٢٥ آبان‌ماه ( به جز پنج‌شنبه‌ها)، از ساعت ٩ تا ١٧ با شماره تلفن ١-٨٨٣٢٥٣٣٠ تماس بگيرند.
همه‌ی همكيشان می توانند براي تماشای مسابقه و همكاری در گزينش بهترين آهنگ. در اين همايش شركت كنند.
 

آيين نامه جشنواره پاسداری از سنت‌ها و فرهنگ زرتشتی (ترانه های زرتشتی)

 

 

1-     هرخواننده‌ای می تواند يک همراه به عنوان نوازنده‌ داشته باشد. بديهی است خود خوانندگان نيز می توانند به تنهايی بنوازند يا بدون موسيقی بخوانند.

2-     نوازنده‌ها بايد از سازهای سنتی ايران استفاده كنند.

3-     خوانندگان بايد به هنگام نام‌نويسی نام ترانه‌های خود را بگويند.

4-     ترانه‌ها بايد زرتشتی باشند يا به زبان دری يا به زبان فارسی ولی با موضوع زرتشتی (مانند: شد فروردين به به ...)

5-     هر خواننده حداكثر 6 ترانه می تواند بخواند.

6-     سامانه‌ي صوتي در تالار دبستان گيو فراهم است و نيازي به آماده‌سازی از سوی خوانندگان ندارد.

7-     داوري ترانه‌ها را مردم انجام می دهند.

8-     مردم به عنوان داور به ترانه‌ها امتياز می دهند و بنابراين ترانه‌ها در جايگاه‌های نخست تا سوم قرار مي‌گيرند.

9-     روزهاي برگزاري 26 و 27 آبان‌ماه و 3 آذرماه خواهد بود و در روز پايانی سه تن به عنوان برنده اعلام شده و جوايز توزيع خواهد شد.
10 - آخرين مهلت نامنويسی تا ساعت 18 روز 25 آبان‌ماه است.




تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:اشکان خسروپور,ترانه دری,دری,,
ارسال توسط سورنا

 

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید!

این روستا را حتما در پاییز و زمستان ببینید! (+عکس)
آب و هوای روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است اما دیدن این روستا.....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

 

سفر به دریاچه 30 میلیون ساله/ نقاشی خدا با رنگ‌هایی که تا به حال ندیده‌اید!

 دریاچه گهر
اما زیبایی خیره كننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استان های اطراف و دیگر نقاط كشور، با پای پیاده یا....


ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

يونسكو: ايران کشوری تاريخی با ريشه‌های تمدنی درخشان



نگار پاكدل :

«ايرينا بوکووآ»، مديرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (يونسکو) از ايران به عنوان کشوری تاريخی با ريشه‌های تمدنی درخشان ياد کرد.
به گزارش ميراث آريا، «ايرينا بوکووآ» در جريان ديدار خود با معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی کشورمان در هفته گذشته افزود: «ما همواره در يونسکو به عنوان «خانه فرهنگ جهان»، از ايران به عنوان کشوری بافرهنگ و تاريخی درخشان و ريشه‌های عميق تمدنی ياد می کنيم.»
مديرکل يونسکو، سطح همکاریهای فرهنگی موجود ميان ايران و اين سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی را ستود و بيان داشت: «سطح همکاری های ميان يونسکو و ايران در نزد اين سازمان(يونسكو) بسيار سازنده بوده و در زمينه ميراث فرهنگی نيز ايران و يونسكو هر دو اقدامات مهمی برای ايران انجام داده‌اند.»
او با بيان اينکه با تلاش‌های انجام شده برخی از آثار تاريخی ايران در يونسکو به ثبت رسيده است، ياد آورشد که «با اين‌حال برخی نگرانی ها نيز در اين زمينه وجود دارد که در کميته‌ی ميراث فرهنگی مطرح شده و ما اميدواريم اين نگرانی ها در ارتباط با جاهايگاه‌های ثبتی ايران مرتفع شود.»
«احمدزاده کرمانی»، معاون رييس جمهوری کشورمان نيز در اين ديدار از ايران به عنوان کشوری دارای ملتی با فرهنگ و تمدن ياد کرده و افزود: «ايران هيچ‌گاه در سراسر تاريخ خود به عنوان يک امپراطوری نظامی و سياسی محض نبوده بلکه به عنوان يک کانون مهم تمدنی و فرهنگ ساز در ميان ملل جهان بوده است.»






ارسال توسط سورنا

 

پیاده‌روی روی ابر‌ها در کهن ترین جنگل جهان/ اینجا آسمان به زمین می‌آید!

جنگل ابر
ابرها در این جنگل تا نزدیکی درخت ها پایین می‌آیند و وقتی در جنگل راه می‌روید احساس می‌کنید مشغول پیاده روی روی ابرها هستید....


ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:جنگل ابر,چشمه سار,پانچو,چراغ قوه,کرم ضد آفتاب,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

داستان ماهی و مرغ ماهی خوار



سورنا لطفی‌نیا :
آورده‌اند كه مرغی ماهي‌خوار چنان پير شده بود كه ديگر نمي‌توانست به شكار بپردازد. يک روز كه هيچ غذايي براي خوردن نيافته و از گرسنگی رو به مرگ گذارده بود، چاره را در آن ديد تا به كنار جوی آبی رفته و در آنجا چشم به راه روزيی كه خداوند براي هر جاندار مي‌فرستد بماند. ناگهان ماهي‌ای از كنار او گذشت و او را با آن ناتوانی ديد. ماهي از مرغ شوند(:سبب) پريشانی و بیچارگيش را پرسيد.مرغ گفت: «روزگار از من روی برگردانده و زندگيم رو به پايان گذارده و مرگ راه را بر من بسته است. اكنون آمده‌ام تا از همه‌ی ماهيانی كه از شبيخون‌های من بر خانواده و خويشانشان آسيب رسيده‌است درخواست بخشش كنم.» ماهی با شنيدن اين سخنان از ماهیخوار در دام او افتاد و به او گفت كه از من چه كاری برای شما ساخته‌است؟ مرغ گفت: «اين سخنان كه از من شنيده‌ايی به ماهیهای ديگر بگو تا ديگر هيچ ماهيی از بيم من در رنج و سختی نباشد.» ماهی گفت: «پس به من دست مردی بده و سوگند ياد كن كه دروغ نمی گويی تا من به تو از دل باور بياورم.» مرغ گفت: «از اين گياهانی كه در كنار رودخانه روييده‌اند بردار و با آن منقار مرا سخت ببند تا بدانی كه من ديگر در انديشه‌ی شكار ماهی نيستم.» ماهی گياهی بكند و نزديک رفت تا كاری را كه مرغ گفته بود انجام دهد، ناگهان مرغ سرفرود آورد و او را از ميان آب بيرون كشيد و خورد.
 
«مرزبان نامه» نوشته‌ايست پندآموز، دربرگيرنده‌ی ٩ فصل، كه آن را «مرزبان بن رستم شروين» از شاهزادگان تبرستان، درسال‌های پايانی سده‌ی چهارم هجری مهی(:قمری) نوشته است. اين كتاب را «سعدالدين وراوينی» در سال‌های نخست سده‌ی هفتم مهی، تصحيح كرده است.






تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:ماهی خوار,ماهیخوار,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

رخدادهای تاریخی و آیینی ایران از 21 تا 27 آبان

 




شنبه 21 آبان:

  • اصفهان باردیگر پایتخت ایران شد،  12نوامبر سال 1598 میلادی (21 آبان) شهر اصفهان یک بار دیگر پایتخت ایران شد. شاه عباس اول تصمیم به انتقال پایتخت از قزوین گرفته بود و کار این انتقال هفت سال طول کشیده بود. پیش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال 931 میلادی به تصمیم «مرداویز» قهرمان ملی ما که سودای احیاء امپراتوری ایران باهمه مراسم و آیین های باستانی اش را در سر داشت، پایتخت اعلام شده بود. وی نخستین مراسم «سده» پس از ساسانیان را در همین شهر برگزار کرده بود و سخن گفتن و نوشتن، جز به فارسی را ممنوع ساخته بود. طغرل سلجوقی نیز مدتی اصفهان را پایتخت خود کرده بود. در سال 1915 هجری (1294 میلادی ـ زمان سلطنت احمد شاه ) هم تصمیم گرفته شد که اصفهان پایتخت شود که به علت ورود نیروهای خارجی متخاصم یکدیگر به ایران و تبدیل ایران به گوشه ای از میدان جنگ جهانی اول عملی نشد.

دوشنبه 23 آبان:

  • خشکسالی سه ساله ایران، 14 نوامبر 467 میلادی، پس از سه سال خشکسالی شدید در ایران، ریزش باران آغاز شد که یک هفته طول کشید و پیروز ساسانی شاه وقت دستور داد که به این مناسبت، از آن پس هر سال در چنین هفته ای جشن بگیرند. خشکسالی سه ساله ایران همزمان با هجوم پی در پی اقوام شمال شرقی معروف به هپتال ها بود که بالاخره «پیروز» مجبور شد در گرگان برای جلوگیری از دست اندازی آنان سدی بلند، همانند دیوار چین بسازد که مردم محل بقایای آن را «سد سکندر!» گویند.

سه‌شنبه 24 آبان:

  • تاسیس حکومت غزنویان، 15 نوامبر سال 988 میلادی سبکتکین ازسران طوایف معروف به«ترکان غز = اغوز ها» کابل را تصرف کرد که مورخان این روز را سالروز تاسیس حکومت غزنویان می دانند که عمدتا بر ایران خاوری و گاهی تا «ری» حکومت کردند. ساسانیان برای جلوگیری از ورود طوایف دوردست «آلتائیک» به فرارود (ماوراءالنهر)، در سرحدات شمالی این منطقه (سیر دریا = رود سیحون) پادگانهای متعدد تحت عنوان «مرزبان» تاسیس کرده بودند که پس از افتادن ایران به دست عرب، این پادگانها برچیده شد و مهاجرت آن طوایف به «فرارود» آغاز گردید و عباسیان و پیش از آنان حتی امویان به استفاده از مردان این طوایف در ارتشهای خود پرداختند که اصطلاحا «غلام» خطاب می شدند و از این طریق قدرت یافتند. قدرت گرفتن سبکتکین هم از همین راه بود. وی عمیقتر از پیشینیان خود در ایران خاوری پیشروی کرده بود.

چهارشنبه 25 آبان:

  • نبرد قادسیه و تغییر مسیر تاریخ ایرانیان، نبرد قادسیه میان اعراب مسلمان و ایران 16 نوامبر 636 میلادی آغاز شد و تا نیمروز 19 نوامبر بطول انجامید. این نبرد به شکست نیروهای ایران انجامید و متعاقب آن، اعراب تیسفون را تصرف کردند و سپس به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت که از تیسفون عقب نشینی کرده بود پرداختند و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شکست و به خراسان فراری دادند که در مرو ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر به تصرف درآوردند. در پی سقوط تیسفون بود که اعراب از جزیرةالعرب به بین النهرین (عراق) مهاجرت کردند و شهرهای کوفه و بصره را ساختند.
  • روزی که سنگبنشته های ایران باستان خوانده شدند، 16 نوامبر 1846 را روزی نوشته اند که «سر هنری راولینسونSir Henry C. Rawlinson» موفق به خواندن خطوط میخی سنگنبشته داریوش بزرگ در بیستون شد و آن را ترجمه کرد. این سنگنبشته مربوط به سال 519 پیش از میلاد (2 هزار و 528 سال پیش) است که حدود جغرافیایی ایران در آن مشخص شده و «سند مالکیت میهن ما» بشمار می رود - تنها کشور جهان که چنین سندی را دارد. راولینسون از دهه 1830 تلاش خود را برای خواندن کتیبه های (خط میخی) ایران باستان آغاز کرده بود.

پنجشنبه 26 آبان:

  • کودتای سیاسی در ایران سال 487 میلادی، با این که ارتش ایران به فرماندهی سپهبد «زرمهر» هپتالها را در فرارود (آسیای میانه) شکستی سخت داده بود، بزرگان کشور در یک نشست محرمانه در 17 نوامبر سال 487 میلادی تصمیم گرفتند که بلاش، شاه ساسانی وقت را برکنار و قباد (گواد = گوات) را بر جای او بنشانند و این تصمیم (کودتا)، بدون خونریزی عملی شد. بزرگان ایران از مسامحه بلاش در قبال خزرهای مهاجر به مناطق شمالی دریای مازندران که ستیزه جویی می کردند خسته شده بودند.
  • سالگشت درگذشت «جامی»، مولفان تاریخ فلسفه، پس از تطبیق تقویم میلادی با تقویم هجری قمری، 16 نوامبر را سالگشت فوت نورالدین عبدالرحمن جامی شاعر و فیلسوف ایرانی ذکر کرده اند که در سال1492 (13 محرم 898 هجری قمری) در هرات از این دنیا رفت. کرونیکلرهای غرب سالروز درگذشت جامی را 19 نوامبر این سال نوشته اند. جامی برجسته ترین فارسی سرای قرن پانزدهم میلادی 18 اوت سال 1414 میلادی (817 هجری قمری) در «جام» واقع در خراسان بزرگتر به دنیا آمده و در هرات و سمرقند تحصیل کرده بود. وی در عین حال از آخرین صوفیان بزرگ بشمار می آید.

آدینه 27 آبان:

  • روزی که بهرام گور، شاه ایران شد، در پی کشته شدن یزدگرد یکم شاه ساسانی وقت با لگد اسب در نزدیکی نیشابور در نهم نوامبر 420 میلادی، هجدهم نوامبر این سال بهرام پسر کوچکتر او خود را بهرام پنجم شاه ایران خواند. شاپور برادر بزرگ بهرام قبلا در یک درگیری کشته شده بود و «نرسی» برادر میانی، مقام پادشاهی را نمی پذیرفت و بزرگان ایران با شاه شدن بهرام (معروف به بهرام گور) موافق نبودند. یکی از دلایل مخالفت بزرگان این بود که مادر او سوشندخت، یک بانوی ایرانی یهودی بود. بزرگان ایران (و به نوشته مورخان اروپایی: طبقه گرندیز، و یا گراندس) در دوران سلطنت 21 ساله یزدگرد نسبت به پیروان ادیان دیگر، بسیار حساس شده بودند زیرا که یزدگرد وسیعا به مسیحیان قلمرو ایران آزادی مذهبی و اجازه تاسیس کلیسا و حتی تبلیغ داده بود. 
  • روزی که مجلس روسیه متن قرارداد تقسیم ایران را دریافت کرد!  18 نوامبر سال 1907 ایسفولسکی وزیر امور خارجه وقت روسیه متن قرارداد انگلستان و روسیه منعقد در 31 اوت همین سال مبنی بر تقسیم ایران میان خود را به پارلمان تازه تاسیس روسیه (دوما) جهت اطلاع تسلیم کرد. این قرارداد که بدون توجه به استقلال ایران که 12 قرن قدرت اول و یا یکی از دو قدرت برتر جهان و از لحاظ ادبیات و معارف تا قرن هفدهم در سطوح بالا قرار داشت تنظیم و به اجرا گذارده شده بود در سن پترزبوگ به امضا رسیده بود.

  برگرفته از تارنمای دکتر انوشیروان کیهانی زاده 





تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:دوما,بهرام گور,یزدگرد اول,لگد اسب,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 22 آبان ماه 

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:فال روز 22 آبان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

نادیا بیورلین (زاده ۲ اوت ۱۹۸۰) هنرپیشه سینمای هالیوود می‌باشد.
او در نیوپورت ایرلند از پدری سوئدی و مادری ایرانی تبار متولد شده و در مدرسه هنر در نیویورک مشغول به تحصیل می‌باشد.

نادیا به زبان فارسی و سوئدی و انگلیسی تسلط دارد. همچنین از صدای سوپرانو برخوردار است و اغلب در سوپ اپرا ایفای نقش می‌کند. او به سازهای فلوت و گیتار و پیانو و چنگ تسلط دارد.


اخرین خبر: نادیا بیورلین هنرپیشه ایرانی الاصل هالیوود در تصادف شدیدی جان سالم بدر برد. او آسیب جدی در قسمت کمر دید





تاريخ : یک شنبه 22 آبان 1390برچسب:نادیا,نادیا بیورلین,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

پلنگ برفی

 
پلنگ برفی
پلنگ برفی
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشتخواران
تیره: گُربه‌سانان
زیر خانواده: پلنگ‌سانان
سرده: Uncia
گونه: U. uncia
نام علمی
Uncia uncia
(Yu et al.٬ ۱۹۷۶)
زیستگاه پلنگ برفی

پلنگ برفی (نام علمی: Uncia uncia) از گونه پلنگ‌های نادر جهان است. زیستگاه این موجود، کوه‌های مرتفع هیمالیا است.

طبقه بندی این گربه بزرگ هنوز نامشخص است، برخی جانورشناسان آنرا در سرده پلنگ شکلان دسته بندی می کنند اما برخی دیگر آن را متعلق به سرده uncia ( اونسیا ) می دانند . اونسیا ( یا اونس ) در زبان‌های لاتین و فرانسه باستان و انگلیسی به معنای " کوچک " است که به گربه‌های کوچکی چون سیاهگوش اتلاق میشد .


این گربه‌ها نسبت به سایر گربه‌های بزرگ مانند ببر و شیر کوچکترند . بر روی پوست آنها روزت‌های ( خال‌های رز شکل ) تیره رنگ وجود دارد . ویژگی‌های پلنگ برفی به گونه ای متناسب با نواحی سرد و کوهستانی است : وزن آنها بین 27 تا 54 کیلوگرم و درازای آن 75 تا 130 ( به طور میانگین 90 ) سانتیمتر می‌باشد ( برای تحرک آسانتر ) و موهای آنها انبوه و بلند با رنگ زرد دودی و مایل به قهوه ای برای دفع سرما ) است . گوش‌های این جانور برای دفع کمتر گرما، گرد و کوچک است و دم بلند به تعادل آن کمک می‌کند . پوزه کوچک، پیشانی برجسته و سوراخ‌های بینی بزرگ حیوان نیز با استنشاق هوای سرد و سنگین سازگاری یافته اند . از دیگر ویژگی‌های این پلنگ که در سایر گربه‌های بزرگ مشاهده نشده باید به صدای جیغ مانند ( به سبب نداشتن خشک نای ) و چشم سبز کمرنگ اشاره نمود .

هر چند برآورد می‌شود که 3500 تا 7000 قلاده در طبیعت و 600 تا 700 قلاده در باغ وحش وجود دارد، به سبب خوی مرموز این گربه، به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از آن در طبیعت یافت می‌شود .

 





ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 


تنها آب‌انبار هفت بادگیری جهان، در ریگزارهای یزد فرو مي‌رود



سورنا لطفي‌نيا :
 
تنها آب انبار هفت بادگيري جهان، در روستاي تاريخي «عصرآباد» استان يزد، است. هفت بادگیر قد کشیده پيرامون آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال فرو رفتن زیر ریگزارهای کویر هستند.
به گزارش مهر؛ عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش نزديك به 50 خانوار در آن زندگی می‌کردند اما با خشک شدن كاريز(:قنات) محل زندگی خود را رها کرده و دیگر به آن‌جا بازنگشتند. نام پيشين این روستا «مجومرد» بوده و در زبان فارسی قدیم به نام مرد جویای محبت شهرت داشته است.
آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا بازمانده‌اي از روزگار قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ویژگی بزرگ این آب انبار داشتن هفت بادگیر بلند است. هر بادگیر دارای چهار بادگير در هر سو است. آجر خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به‌کار رفته در این سازه است.
اما از آن‌جایی که روستای عصرآباد و روستاهای پيرامون آن همواره زير هجوم توفان های شنی است اکنون این آب انبار با همه‌ي هفت بادگیرش در حال فرو رفتن در میان تلی از شن‌های روان است، حال آن‌که هیچ گردشگری راه بدان‌جا ندارد و کمتر کسی آماده است کیلومترها از یزد فاصله بگیرد تا این سازه‌ي  روبه نابودي را ببیند.
هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را بهسازي(:مرمت) کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته‌های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که پيرامون این روستا، خاک‌ها را زیر و رو می كنند تا شاید عتیقه‌ای بیابند.
 








تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ریگزار,دکل,عصرآباد,عصر آباد,مجومرد,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در ارگ آزادی تهران چشم به راه شما هستيم
غرفه‌ی «امرداد» در جشنواره‌ی بين‌المللی راه ابريشم برپاست



خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :

هفته نامه‌ی امرداد در دومين جشنواره‌ی بين‌المللی راه ابريشم ، چشم‌به راه دوستداران تاريخ و فرهنگ ايران است.
«امرداد» در اين جشنواره كه با باشندگي سفيران كشورهاي مسير جاده‌ی ابريشم همچون عراق، تاجيكستان، قرقيزستان، ژاپن، كره‌جنوبی و... آغاز شد، تا آدينه ٢٠ آبان‌ماه در ارگ آزادی تهران چشم به راه دوستداران است.
غرفه‌ی امرداد همزمان با برگزاری دومين جشنواره‌ی بين‌المللی راه ابريشم، هر روز از ساعت ١٥ تا ٢٢ برپاست.
ارگ آزادی در خيابان آزادی . نبش بزرگراه يادگار امام، قرار دارد.






تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:امرداد,راه ابریشم,یادگار امام,یادگار,ارگ آزادی,,
ارسال توسط سورنا


ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:ام رستم,دکتر مصدق,,
ارسال توسط سورنا


نجات جان یک انسان در یوتا
عکس متحرک نه برای اینه که بگیم ما بهتریم یا آمریکایی ها، بلکه برای اینه که فکر کنیم وقتی اتفاق مرگباری می افته کارهایی دیگری هم به جز فیلم گرفتن و آپلود کردنش رو یوتیوب و یا وایستادن و جیغ و داد کردن میشه انجام داد ، این سالهای اخیر در ایران چند مورد از این حوادث فقط فیلم جزغاله شدن و جان دادن انسانها رو دیدیم و مردمی که مشغول تماشا کردن و فیلم گرفتن هستند . . . .



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:جان انسان,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

يازده هزار دست‌نوشته‌ی خطی پارسی، جهانی می شود



سورنا لطفی نيا :
دست‌نوشته‌های پارسی جای گرفته در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی كتابخانه‌ی بريتانيا، تا سه سال ديگر در شبكه اينترنت در دسترس همگان خواهدبود.
با انجام پروژه ديجيتالی کردن دست نوشته‌های پارسی، تا سه سال ديگر بيش از يازده هزار اثر، از دست نوشته‌های پارسی در مجموعه‌ی نسخه‌های خطی کتابخانه بريتانيا از راه اينترنت در دسترس همگان قرار مي‌گيرد.
به گزارش ميراث فرهنگی؛ بر پايه‌ی برنامه ريزی های انجام شده، دست نوشته‌های پارسی موجود در مجموعه‌ی دست‌نوشته‌های اين کتابخانه و با خواست دسترسی آزاد پژوهشگران و دوستداران در سراسرجهان، تا سه سال ديگر ديجيتالی و در اينترنت پخش می شود.
مجموعه دست نوشته‌های پارسی در کتابخانه بريتانيا يکی از بزرگ‌ترين و نامدارترين مجموعه‌های جهان است که در برگيرنده‌ی بيش از ١١٠٠٠ نسخه‌ی خطی اصل، از همه‌ی سرزمين‌ها و فرهنگ‌های جهان، درباره‌ی ايران است. اين مجموعه، از ديد زمانی نيز دامنه‌ی گسترده‌ای از سده‌ی ١٢ ميلادی تا امروز را دربر می گيرد. بسياری از اين دست نوشته‌ها، متون بسيار کميابی هستند و برخی نيز دارای تصويرها و نگاره‌های بی مانندی هستند که امروزه از نامدارترين مينياتورها و نقاشی های مکتب‌های نقاشی ايرانی و مغول شناخته شده‌اند. هم اکنون دسترسی به اين آثار تنها از راه مراجعه به کتابخانه شدنی است.
با انجام اين كار، آثارموجود، در شمار مواد و آثار پژوهشی آنلاين خواهند بود که امکان بالا بردن سطح تحقيقات و موضوعات پژوهشی را در همه‌ی حوزه‌های همسو به ويژه موسيقی ايرانی و نقاشی و ادبيات پارسی فراهم می کند . همچنين امکان معرفی و شناخت و نيز نگهداری از بخشی از ميراث گران‌سنگ ايران، برای نسل‌های آينده، فراهم می شود.






تاريخ : سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:گران سنگ,خط,دست خط,دست نوشته,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی